• implanty
  • protetyka
01 sierpnia - 2020

Proteza na implantach – sposób na poprawę życia seniorów?

Osoby w podeszłym wieku, które są zmuszone korzystać z pełnych lub częściowych protez zębowych , skarżą się na ich „niefunkcjonalność”, która przejawia się przede wszystkim słabym umocowaniem powodującym ruchomości uzupełnienia.. Posiadanie protezy jest dla wielu pacjentów złem koniecznym powodującym dużą niewygodę i wieloma skutkami ubocznymi. Osoby takie mają zazwyczaj trudności w mówieniu i podczas gryzienia, stają się apatyczne oraz smutne.
Dysfunkcyjność protez zębowych wpływa niekorzystnie na ogólne samopoczucie i znacznie pogarsza jakość życia. Skutkiem niedopasowania protez mogą być nawet częste dolegliwe bóle głowy. Ruchome protezy mogą także uciskać i ocierać miękkie tkanki w jamie ustnej powodując odleżyny i w konsekwencji zapalenia dziąseł.

Brak całkowitego uzębienia to nie tylko problem natury estetycznej, ale przede wszystkim w znacznym stopniu fakt ten utrudnia spożywanie posiłków, wpływa to zatem na wybór diety , nie zawsze zdrowej wykluczając pokarmy twarde np. takie jak surowe warzywa i owoce, z uwagi na trudności z ich przeżuwaniem.

Wiele osób decyduje się na wybór zwykłych protez osiadających także ze względów ekonomicznych – jest to obecnie najtańsza forma uzupełnienia braku uzębienia.

Wszystkie te niedogodności związane z zastosowaniem protez ruchomych można zminimalizować poprzez wykorzystanie implantów, jako stabilizatorów protezy i sposób na ich unieruchomienie co pozwoli wyeliminować lub zminimalizować powyższe niedogodności.

Stabilne umocowanie protezy przywraca funkcjonalność aparatu żucia i mowy co znacząco poprawia komfort życia pacjenta, jego sposób funkcjonowania i pewność siebie.
Nowoczesne rozwiązanie dla stabilizacji protezy ruchomej polegają na wszczepieniu pacjentowi od 2 do 4 implantów na których mocowane są specjalne zatrzaski umocowujące.

Implanty zębowe zatem mogą być stosowane nie tylko do uzupełnień pojedynczych brakujących zębów ale również do stabilizacji ruchomych protez zębowych. Do stabilizacji protezy stosuje się różnego typu implanty w zależności od wskazania i rekomendacji lekarza.
Najprostszym i najczęściej stosowanym sposobem ustabilizowania protezy dolnej jest wszczepienie dwóch implantów w odcinku przednim żuchwy i założenie łączników – zatrzasków do protezy. Łączniki takie bardzo skutecznie stabilizują protezę. Proteza ruchoma usadowiona na zatrzaskach może być zdejmowana w każdym momencie i jest to dużo bardziej wygodna forma dla samego pacjenta.

Mocując protezę w szczęce górnej stosuje się zazwyczaj umocowanie na 4 implantach a sam proces stabilizacji polega na podobnej zasadzie jak w szczęce dolnej, czyli żuchwie.

W kwestiach ilości implantów wymaganych do zamocowania protezy decyzję podejmuje lekarz prowadzący leczenie po badaniu klinicznym i na podstawie diagnostyki radiologicznej.

Korzystając z rozwiązania protezy na implantach życie pacjenta ulega poprawie nie tylko w zakresie samego funkcjonowania aparatu żucia ale również w kwestiach związanych z higieną jamy ustnej i właściwym dbaniu o stan protez.

Utrzymanie higieny protezy opartej na implantach jest proste i polega na szczotkowaniu samych protez (tak samo jak mycie zębów) i okresowych wizytach kontrolnych u stomatologa. W przypadku zdejmowanych protez na zatrzaskach można również utrzymywać higienę protez w postaci czyszczenia zewnętrznego w specjalnych preparatach.

Zastosowanie protezy na implantach to:

• Poprawa jakości życia osób z bezzębiem, szybki powrót do normalnego funkcjonowania
  • Eliminacja niepożądanych skutków ubocznych korzystania z protez ruchomych (stany zapalne, obrzęki)
  • Brak zmian profilu twarzy związanych z brakiem uzębienia
  • Bardzo mała inwazyjność zabiegu, możliwość wykonywania wszczepów bez odsłaniania płata śluzówkowego – przez dziąsło
  • Mała ilość przeciwskazań
  • Duża dostępność (nowoczesne metody implantologiczne dają wysokie bezpieczeństwo przeprowadzenia skutecznego zabiegu wszczepienia implantów ).

Współczesne leczenie implantologiczne należy do bezpiecznych oraz całkowicie kontrolowanych i przewidywalnych metod medycznych, których celem jest uzupełnienie ubytków uzębienia. Z publikowanych raportów medycznych wynika, iż procent przyjęcia implantu zębowego wynosi średnio od 96 do 98%. Na tak wysoki poziom skuteczności zabiegów wpływają zarówno stosowane wysokiej jakości materiały jak również dopracowane procedury medyczne samego zabiegu wszczepienia. Ok. 2 do 4 % niepowodzeń jest spowodowanych występowanie różnych czynników ryzyka, które już w czasie konsultacji każdy lekarz stara się wyeliminować. Tak więc ryzyko związane z zabiegiem implantologicznym w obecnych czasach jest znikome.

Więcej na temat samego procesu wszczepienia implantu zębowego celem rekonstrukcji pojedynczych ubytków zębowych piszemy w odrębnym artykule dostępnym tutaj .