• fizjoterapia
04 listopada - 2022

Fizjoterapeuta w Pro Ortodont pomoże wyeliminować ból głowy i zgrzytanie zębami!

Większość Pacjentów łączy stomatologię tylko z leczeniem zębów, jednakże w praktyce to bardzo skomplikowany proces, który może wymagać nie tylko udziału dentysty. Ból głowy nieznanego pochodzenia czy zgrzytanie zębami to problemy utrudniające codzienne funkcjonowanie. W tym momencie wkracza fizjoterapeuta – jego wiedza oraz umiejętności pozwalają wyeliminować schorzenie, będące dla wielu osób źródłem zarówno dyskomfortu fizycznego, jak i psychicznego.

Napięciowy ból głowy – z czego wynika?

Napięciowy ból głowy to najczęstszy rodzaj tego typu dolegliwości. W większości przypadków nie jest silny oraz ma ściskający charakter, Pacjenci zaś odczuwają go w okolicy czoła, potylicy lub skroni. W tym ostatnim przypadku źródło problemu może stanowić choroba okluzyjna – polega ona na niewłaściwym punkcie styku górnego i dolnego łuku zębowego. Zaburza to rozłożenie sił nacisku, co skutkuje przeciążeniem zębów oraz mięśni odpowiedzialnych za pracę narządu żucia.

Przeciążenie mięśni narządu żucia w wielu przypadkach jest powodem silnego bólu głowy oraz ścierania uzębienia. Niezastąpiony jest tu fizjoterapeuta – to on dobiera odpowiednią metodę leczenia, która ma za zadanie rozluźnić wspomniane mięśnie. Praca narządu żucia zostanie unormowana, a kłopotliwe dolegliwości znikną.

Fizjoterapeuta pomoże wyleczyć bruksizm

Ból głowy rzeczywiście pogarsza jakość codziennego funkcjonowania, jednakże poza dyskomfortem nie wywołuje poważniejszych konsekwencji- o ile nie ma poważniejszych jego przyczyn. Tą jest także przeciążenie zębów – z czasem będą się one ścierać, a nawet kruszyć i łamać, a dolegliwość nazywamy bruksizmem. Do cofnięcia szkód stosuje się wówczas leczenie protetyczne lub zachowawcze, lecz jeśli problem z napięciem mięśni narządu żucia nie zostanie wyeliminowany, działania będą nieskuteczne oraz trzeba będzie je powtarzać w przyszłości.

Bruksizm może też mieć podłoże psychologiczne i wynikać z nadmiernego stresu, co będzie dodatkowo wymagało interwencji np. psychologa, jednakże udział fizjoterapeuty będzie niezbędny. Pierwszym krokiem, który on zarekomenduje, będzie zastosowanie szyny relaksacyjnej, chroniącej zęby przed ścieraniem do czasu wyleczenia choroby. Następnie zaś fizjoterapeuta zastosuje serię specjalnych masaży rozluźniających mięśnie oraz zarekomenduje odpowiednie ćwiczenia narządu żucia. Dodamy, że Pacjenci zazwyczaj nie są świadomi bruksizmu, gdyż występuje on podczas snu lub w stanie zwiększonego skupienia (np. w trakcie wykonywania jakichś czynności).

Napięciowe bóle głowy, ścieranie zębów, szum w uszach – jakie metody leczenia zastosuje fizjoterapeuta?

Fizjoterapeuta zajmuje się przywracaniem sprawności ruchowej danej osoby. Stosuje w tym celu specjalne ćwiczenia gimnastyczne oraz zabiegi fizykoterapeutyczne. Zanim ekspert dobierze konkretne sposoby leczenia, zleca szczegółowe badania, pozwalające mu poznać naturę problemu oraz jego źródło.

Metody fizjoterapii stosowane przy leczeniu zębów:

• ćwiczenia aktywnego rozluźniania mięśni;
  • igłoterapia;
  • kinesiotaping;
  • masaże tkanek głębokich i płytkich.

Dlaczego fizjoterapeuta jest ważną osobą w gabinecie dentystycznym?

Wiedza fizjoterapeuty jest nieoceniona podczas leczenia wielu schorzeń związanych z zębami. Choroba okluzyjna czy bruksizm to tylko niektóre z nich, masaże rozluźniające oraz gimnastyka są często niezbędne również w trakcie korekcji wad zgryzu, jako wsparcie do zastosowania aparatów ortodontycznych.

Jak widać, fizjoterapeuta pomoże wyeliminować przewlekłe bóle głowy lub zgrzytanie zębami, które poważnie oddziałują na codzienne funkcjonowanie. Dentysta nie zawsze może wyleczyć wszystkie schorzenia samodzielnie, dlatego też w Pro Ortodont zadbaliśmy o obecność doświadczonego eksperta, który wspomoże proces leczenia.