• Stomatologia zachowawcza
10 sierpnia - 2018

Kobieta w ciąży u stomatologa

Okazuje się, że leczenie zębów u kobiet w ciąży jest wręcz wskazane, gdyż dzięki temu można zmniejszyć aż kilkakrotnie ryzyko przedwczesnego porodu. Niedoleczone stany zapalne mogą nawet przyczynić się do powstania szeregu innych schorzeń, dlatego też przyszłe mamy powinny regularnie odwiedzać stomatologa. Dzięki ocenie stanu uzębienia lekarz specjalista stwierdzi, jakie leczenie należy i można zastosować przed rozwiązaniem, a z którymi warto się wstrzymać. Nie wszystkie bowiem zabiegi stomatologiczne są bezpieczne w ciąży.

Kobieta w ciąży u stomatologa, czyli jak to jest z leczeniem stomatologicznym w przypadku przyszłych mam?

Każda przyszła mama powinna zadbać o stan swojego zdrowia i dotyczy to także jamy ustnej. Regularne wizyty w gabinecie stomatologicznym powinny wejść więc w nawyk. Zaleca w pierwszym trymestrze ciąży unikać wszelkich zabiegów stomatologicznych. Tak więc koniec z mitem, że ciężarna kobieta przez dziewięć miesięcy powinna unikać dentysty przez cały okres ciaży. Jest to bardzo ryzykowne posunięcie. Nie ma co ukrywać, że stan błogosławiony nie służy zębom kobiety. Już same zmiany hormonalne przyczyniają się do zmiany pH śliny, przez co w jamie ustnej powstają warunki sprzyjające namnażaniu się drobnoustrojów. Niekorzystnie działa także częste podjadanie przez ciężarną kobietę i wymioty (kwasy żołądkowe niszczą szkliwo). Panie lubią wówczas sięgać po słodkie i kwaśne produkty, co odbija się negatywnie na kondycji zębów. Tak więc ciąża stanowi dobry powód aby pomyśleć również o zdrowiu własnych zębów. Tak czy inaczej w czasie konsultacji stomatologicznej należy powiadomić lekarza o wszystkich aspektach aktualnego okresu ciąży.

Jakich zabiegów nie zaleca się przeprowadzać u kobiet ciężarnych, a które są dozwolone?

Większość zabiegów stomatologicznych jest bezpieczna i dozwolona w czasie ciąży. Można oczyścić ubytki i je wypełnić, gdyż stosowane do tego środki nie przenikają do organizmu, a więc nie są szkodliwe dla rozwijającego się w łonie matki płodu. Dostępne są także znieczulenia pozbawione leków obkurczających naczynia krwionośne, a więc można bezproblemowo usunąć chory ząb. Jeśli nie ma ostrego stanu zapalnego, to nie ma nawet konieczności zastosowania antybiotyku. W ciąży dozwolone są antybiotyki z grupy penicylin i ich pochodnych. Co więcej, ciąża jest odpowiednim czasem na leczenie protetyczne, gdyż nie ma przeciwwskazań co do wykonywania protez, mostów czy koron. Można również założyć stały aparat ortodontyczny.

Jeśli chodzi zaś o zabiegi niezalecane w czasie ciąży, to należą do nich leczenie kanałowe, gdyż wymagane jest w tym przypadku wykonanie prześwietlenia rentgenowskiego. Jeśli zajdzie jednak taka potrzeba, to stosuje się specjalny fartuch do osłonięcia brzucha. Nie należy wówczas panikować, gdyż dawki promieniowania i czas ekspozycji są na tyle małe, że jest minimalne prawdopodobieństwo uszkodzenia płodu. Ponadto obecnie do dyspozycji mamy radiofizjografię, dzięki której ryzyko zostaje zmniejszone wręcz do zera. W czasie ciąży nie zaleca się jednak wyrywania zębów w pierwszym trymestrze ze względu na zwiększone ryzyko krwawienia po ekstrakcji. Z wybielaniem zębów też najlepiej jest się wstrzymać aż do rozwiązania, gdyż nie ma wystarczającej ilości badań co do bezpieczeństwa tego typu zabiegów w przypadku kobiet ciężarnych. Podobnie jest w przypadku leczenia zębów za pomocą ozonu.