• Stomatologia zachowawcza
10 sierpnia - 2018

Co zrobić, kiedy po wizycie u stomatologa boli nas ząb

Wielu z nas zwleka z wizytą u dentysty do czasu, aż ból staje się wręcz nie do zniesienia. Marzymy wówczas o tym, aby jak najszybciej poczuć ulgę i uwolnić się od cierpienia. Zdarzają się jednak sytuacje, gdzie po czyszczeniu zębów z próchnicy czy też nawet po założeniu wypełnienia, ból nie ustępuje, a wręcz nasila się. Czy jest to normalne? Co zrobić kiedy po wizycie u stomatologa boli nas ząb?

Gdy ból pojawia się nawet po wizycie u dentysty…

Gdy coś nas boli, zaczynamy działać. Tak jest też zwykle w przypadku zębów. Zwlekamy z wizytą u dentysty i zaniedbujemy badania kontrolne. Okazuje się jednak, że nawet po wizycie w gabinecie stomatologicznym może pojawić się ból. Jest to całkiem normalne zjawisko, gdyż po oczyszczaniu czy wypełnieniu zęba dotkniętego próchnicą mogą pojawić się dolegliwości bólowe. Nie powinniśmy więc się niepotrzebnie tym stresować, gdyż jest to tylko niegroźny skutek uboczny, nazywany nadwrażliwością pozabiegową. Najczęściej pacjenci narzekają na nasilenie się objawów w wyniku zetknięcia zęba ze zbyt ciepłym/zimnym czy kwaśnym napojem/pożywieniem. W niektórych przypadkach nawet zimne powietrze, które dostaje się do jamy ustnej, jest w stanie wywołać ból w przypadku wyleczonego zęba.

Reakcja bólowa po zabiegu na nagłe zmiany temperatury z biegiem czasu ustępują samoistnie. Nie należy więc się tym martwić. Sygnałem alarmowym powinna być sytuacja, kiedy ból ten utrzymuje się ponad dwa tygodnie i wręcz nasila się podczas gryzienia lub w nocy. W takim przypadku mogło dojść do nieprawidłowego dopasowania wysokości wypełnienia do zgryzu (np. było podane znieczulenie), co należy jak najszybciej skorygować do właściwej wysokości. Kolejną przyczyną narastającego bólu zęba w godzinach nocnych i jego nadwrażliwości może być ostre zapalenie miazgi zębowej, występuje najczęściej w przypadku głębokich ubytków próchnicowych lub objawia się po założeniu nowego wypełnienia. W tym przypadku konieczne jest wykonanie najpierw szczegółowych badań, po których lekarz dentysta zadecyduje o dalszym postępowaniu np. leczeniu kanałowym lub założeniu opatrunku leczniczego.

Jak sobie pomóc w przypadku bólu zębów po wizycie u dentysty?

Po leczeniu dentystycznym często towarzyszy pacjentowi nadwrażliwość zębiny i przekrwienie miazgi, co wynika z podrażnienia zakończeń nerwowych. Warto więc na jakiś czas zmienić technikę szczotkowania zębów i stosować miękką szczoteczkę oraz pastę skierowaną do osób z nadwrażliwością zębów. Jeśli jednak to zawiedzie, to należy rozpocząć leczenie nadwrażliwości zębów u stomatologa, który sięga po specjalne preparaty. Za nadwrażliwość mogą odpowiadać otwarte kanaliki zębinowe lub obnażone szyjki zębów. Przy lekkim bólu zęba można sięgnąć po paracetamol, a przy bardziej nasilonym po ibuprofen.

Jednak żaden lek przeciwbólowy, nie może zastępować odpowiedniego leczenia przyczynowego. Leki w postępowaniu w stanach nagłych mogą być stosowane jako uzupełnienie, lecz nigdy jako jedyne leczenie.

W przypadku nieustępującego i długotrwałego bólu po leczeniu, należy niezwłocznie udać się do tego samego gabinetu stomatologicznego i skonsultować się z lekarzem.

Więcej szczegółowych informacji na temat przebiegu samego leczenia i możliwych dolegliwości takich jak ból czy opuchlizną, można znaleźć w sekcji najczęściej zadawanych pytań w opisach poszczególnych zabiegów na dole każdej strony.