Profilaktyka stomatologiczna – jak właściwie dbać o zęby?

Profilaktyka stomatologiczna – jak właściwie dbać o zęby?


Każdy z nas chciałby mieć piękne i zdrowe zęby, co jest możliwe do osiągnięcia pod warunkiem, że będziemy prawidłowo o nie dbać. Obecnie nie brakuje na rynku różnych środków do higieny jamy ustnej, jednakże wciąż wiele osób nie może pochwalić się promiennym uśmiechem. Przyczyny tego stanu rzeczy mogą być różne, ale najczęściej są nimi brak systematyczności i wiedzy. Jakich zasad powinniśmy więc przestrzegać, aby móc cieszyć się zdrowym uzębieniem?

Profilaktyka stomatologiczna – jak właściwie dbać o zęby?

Próchnica stała się obecnie bardzo dużym problemem, szczególnie wśród dzieci. Duży wpływ na to ma nieprawidłowo zbilansowana dieta, jednakże nie mniejsze znaczenie odgrywa tutaj kwestia nieprzestrzegania zasad higieny jamy ustnej. Często sięgamy po cukier i produkty go zawierające, a po ich zjedzeniu nie myjemy zębów ani nawet nie płuczemy ust wodą. Resztki jedzenia stanowią zaś pożywkę dla bakterii, które przyczyniają się do powstania próchnicy i nieprzyjemnego zapachu z ust. Jeśli nie mamy możliwości wyczyszczenia zębów po posiłku, to warto chociaż sięgnąć po bezcukrową gumę do żucia. Obecnie można nawet kupić mini wersję płynu do płukania ust i nosić ją zawsze ze sobą w torbie, plecaku czy nawet kieszeni ubrania. Ponadto nie zaleca się jedzenia po szczotkowaniu zębów. Najlepiej jest odczekać godzinę czy dwie.

Dla naszych zębów niekorzystne są także pewne nawyki, a mianowicie ogryzanie ołówków czy paznokci. Nie poleca się także rozgryzać twardych cukierków. Wystrzegać się również używania zębów do otwierania butelek czy jako alternatywy dla nożyczek. Takie postępowanie prowadzi do mikropęknięć czy nawet do odpryskiwania szkliwa, a to już krótka droga do odłamania się większych fragmentów zębów czy uszkodzenia wypełnień stomatologicznych.

Zęby należy myć co najmniej dwa razy dziennie, czyli rano i wieczorem, a najlepiej po każdym posiłku. Aby uniknąć ranienia dziąseł sięgajmy po szczoteczkę z średnim włosiem, którą należy wymieniać co trzy miesiące. Warto wyposażyć się w szczoteczkę elektryczną, które dokładniej czyści zęby. Pamiętajmy też o stosowaniu nici deontycznych oraz odwiedzaniu stomatologa dwa razy w roku i przeprowadzaniu profesjonalnych zabiegów profilaktycznych.
Bardzo pomocne w higienie jamy ustnej są irygatory.

Uważaj na węglowodany i nocne podjadanie

Cukier w czystej postaci to nie jedyne zagrożenie dla naszych zębów. Równie groźne są węglowodany. Pamiętajmy o tym, ze skrobia znajdującą się w zjadanych przez nas przekąskach zostaje rozłożona przez ślinę na cukry proste. Tak więc nawet zdrowa żywność je zawiera, a więc należy chociaż wypłukać zęby po jej zjedzeniu. Jeśli ciężko nam zrezygnować ze słodyczy, to należy ograniczyć je do minimum i czytać etykiety produktów. Znacznie korzystniejsze dla naszych zębów będzie też zjedzenie jednej większej porcji niż ciągłe podjadanie. Niebezpieczne są także napoje i nie chodzi tutaj jedynie o te kolorowe i słodzone. Kawa i herbata również przyczyniają się do powstawania osadu na zębach. Jeśli już je mamy, to warto skorzystać z zabiegów stomatologicznych typu scaling czyli usuniecie kamienia i piaskowanie. Ponadto nocne pragnienie warto gasić wodą.