2. »
  4. »
  5. Porady ekspertów
  6. »
  7. Nowoczesna metoda stymulacji procesu...

Nowoczesna metoda stymulacji procesu gojenia – PRF (Platelet Rich Fibrin/ fibryna bogatopłytkowa) w zabiegach chirurgii stomatologicznej i wszczepienia implantu zębowego.

Spis treści

Rozwój współczesnej stomatologii to nie tylko materiały nowej generacji stosowane w stomatologii zachowawczej, protetyce, ortodoncji czy stomatologii estetycznej. Nowoczesna stomatologia pozwala także na zastosowanie innowacyjnej metody zaawansowanego leczenia regeneracyjnego tkanek miękkich i tkanki kostnej w jamie ustnej, które znacznie zwiększają komfort pacjentów oraz przyśpieszają proces leczenia i rekonwalescencji zmniejszając także ryzyko powikłań.

Co to jest PRF

PRF to inaczej autologiczne preparaty krwiopochodne zawierające skoncentrowane płytki krwi, preparaty bogate w fibrynę –
aktywną formę fibrynogenu, który dzięki swojej strukturze tworzy elastyczną
matrycę dla komórek. Określa się je mianem “bogatopłytkowych”, gdyż charakteryzują się znacznie zwiększonym stężeniem tzw. płytkopochodnych czynników wzrostu.
Główną zaletą tego autologicznego biomateriału jest powolne uwalnianie z PRF czynników wzrostu przez okres dłuższy niż 7 dni. Czynniki te pełnią kluczową rolę we wspomaganiu procesów regeneracyjnych tkanek.

Biomateriał otrzymuje się z krwi pacjenta w wyniku prostej procedury pobrania, odwirowania i odsączenia w wirówce. Pobieranie krwi może odbywać się na fotelu dentystycznym bezpośrednio przed zabiegiem medycznym. Zazwyczaj pobiera się to cienką igłą metodą vacum /wykorzystując podciśnienie/ w ilości ok 2 do 4 próbówek /po 10 ml każda/. Następnie pobraną krew umieszcza w specjalnej wirówce, która dzięki unikalnej kalibracji pozwala osiągnąć pożądaną segmentację krwi na właściwe frakcje. Frakcje te pozyskiwane są również dzięki unikalnym właściwościom specjalnie do tego celu zaprojektowanych probówek.
Uzyskiwane w procesie wirowania odpowiednie frakcje czynników wzrostu i gojenia znane pod nazwą A-PRF (Advanced Platelet Rich Fibrin) oraz I-PRF (Injectable Plateled Rich Fibrin), które mogą być natychmiast wykorzystane podczas zabiegu w postaci membran, dodatku do biomateriałów, czy zaopatrzenia zębodołu po ekstrakcji.

LOC PRF wirowka baner 001 700x342 1 - Nowoczesna metoda stymulacji procesu gojenia - PRF (Platelet Rich Fibrin/ fibryna bogatopłytkowa) w zabiegach chirurgii stomatologicznej i wszczepienia implantu zębowego.
Foto: źródło www.fmdental.pl

A-PRF, I-PRF czyli fibryna bogatopłytkowa jest to autogenny materiał biologiczny otrzymywany po odwirowaniu koncentratu płytek krwi pacjenta. Ten bogaty w leukocyty i naczyniowy czynnik wzrostu (VEGF – vascular endothelial growth factor) koncentrat formuje się w postaci membrany lub czopów a następnie umieszcza w miejscu zabiegowym. Nierzadko pozwala to na uzupełnienie brakujących tkanek lub może być częścią materiałów augmentacyjnych.

I-PRF jest to płynny „koncentrat krwi” wzbogacony o białe krwinki, o wysokiej zawartości płytek, które zwiększają zdolność gojenia. I-PRF może też być używany w zabiegach medycyny estetycznej. W medycynie estetycznej czynniki wzrostu przyczyniają się do rewitalizacji i odmłodzenia skóry poprzez stymulację fibroblastów do produkcji elastyny i nowych włókien kolagenowych oraz poprawiając waskularyzację.

Zastosowanie preparatów PRF przyśpiesza gojenie i wzrost tkanek zwłaszcza w fazie pierwszych, kluczowych, dni po zabiegu medycznym. Dzięki powolnemu uwalnianiu z PRF czynników wzrostu tzw. białek wzrostu , zwiększana jest stymulacja przyrostu tkanek miękkich (np. dziąseł) i twardych (kości). Metoda ta pozwala na osiąganie najlepszych wyników medycznych, a efekty traumy po zabiegowej takie jak obrzęk i ból są znacznie mniejsze.

W leczeniu chirurgicznym, periodontologicznym i implantologicznym najczęściej jest stosowany A-PRF (Advanced Platelet Rich Fibrin). Metoda ta wykazuje się zwiększonym efektem stymulacji.

Zapisz się na konsultację

Wypełnij i wyślij poniższy formularz.
Skontaktujemy się z Tobą w celu umówienia dogodnego terminu wizyty.

PRF w stomatologii?

Potwierdzone badaniami klinicznymi właściwości materiału powstałego w ramach metody PRF ma zastosowanie przy wspomaganiu leczenia i prawidłowego gojenia oraz regeneracji struktur tkankowych w trudnych anatomicznie rejonach jamy ustnej. Dużą zaletą wykorzystywania tej metody jest też zmniejszone powstawanie procesów infekcyjnych i zakażeń krzyżowych przy leczeniu inwazyjnym.

Obserwacje kliniczne wskazują, iż u pacjentów, u których po ekstrakcji np. zatrzymanego zęba trzeciego trzonowego wykorzystano procedurę PRF objawy bólowe były znikome, a gojenie następowało bez powikłań i bardzo szybko w porównaniu do pacjentów, u których nie pobrano PRF.
W przypadku użycia PRF do augmentacji zębodołów poekstrakcyjnych zaobserwowano zwiększoną gęstość tkanki kostnej.

Wskazania do zastosowania PRF w zabiegach stomatologicznych to:

• zębodoły poekstrakcyjne (odbudowa kości pod przyszłe implanty i uzupełniania protetyczne)
  • implantologia,
  • zabieg podniesienia zatoki szczękowej /sinus lift / stosowany w leczeniu implantologicznym),
  • przeszczepy kości i tkanek miękkich,
  • zabiegi periodontologii,
  • wspomaganie gojenia ran (zamykanie ran)
  • medycyna estetyczna /I -PRF/

Platelet Rich Fibrin, czyli PRF ma wiele zastosowań we współczesnej stomatologii regeneracyjnej. Jego doskonałe właściwości pozwalają na szybsze gojenie ran nawet w trudnych przypadkach medycznych. Niskie koszty pozyskania oraz szybka i prosta procedura to dodatkowe zalety stosowania tej metody w zabiegach stomatologicznych. Znacząco przyśpiesza ona powrót pacjenta do normalnej funkcjonalności po zabiegach stomatologicznych.

źródło: “fmdental”

Zadzwoń: +48 22 414 68 89 lub +48 79 187 68 88