2. »
  7. Leczenie paradontozy

Leczenie paradontozy

Spis treści

Paradontoza może uczynić prawdziwe spustoszenie w jamie ustnej. Jak nie dopuścić do takiej sytuacji? Przedstawiamy sposoby na radzenie sobie z tą chorobą.

Paradontoza – co warto wiedzieć?

Paradontoza to zaawansowane stadium choroby przyzębia. Objawia się zaczerwienieniem i obrzękiem dziąseł, ich krwawieniem, obniżeniem ich linii, optycznym wydłużeniem koron zębów, nieprzyjemnym zapachem z ust, nadwrażliwością zębów, ich rozchwianiem i przemieszczaniem się, a w ostateczności także ich wypadaniem.

Przyczyną tej choroby jest umiejscowiony poniżej linii dziąseł kamień nazębny. Bakterie, które na nim żyją, wydzielają kwaśne substancje, a te podrażniają tkanki miękkie, prowadząc do stanu zapalnego.

Jak leczyć paradontozę w początkowym stadium?

• W leczeniu paradontozy ważna jest szybka reakcja. Nie czekaj, aż choroba się rozwinie. Już jej pierwsze objawy – zaczerwienienie i obrzęk dziąseł, ich krwawienie podczas szczotkowania, nieświeży oddech – powinny skłonić Cię do podjęcia odpowiednich kroków. Na tym etapie paradontoza zaatakowała dopiero tkanki miękkie, dlatego szybka reakcja już w tym momencie pozwala zażegnać problem.
  • W początkowym stadium leczenie paradontozy opiera się przede wszystkim na prawidłowej higienie jamy ustnej. Trzeba zatem pamiętać, aby myć zęby regularnie – najlepiej po każdym posiłku, ale jeżeli nie masz takiej możliwości, to przynajmniej dwa razy dziennie, rano i wieczorem przed udaniem się na spoczynek. Każdorazowo zęby należy szczotkować przez 2-3 minuty. Używaj szczoteczki o miękkim włosiu, dzięki temu nie będziesz niepotrzebnie podrażniał dziąseł. Zaopatrz się też w pastę dla osób z paradontozą. Warto także używać nici dentystycznej.
  • Trzeba też dbać o to, żeby dostarczać organizmowi odpowiednich witamin i minerałów. Zaleca się suplementację koenzymem Q10. Jest to ważny składnik niemal wszystkich komórek, odpowiadający za ich dotlenienie, ochronę przed wolnymi rodnikami i zdolności regeneracyjne organizmu. U osób zmagających się z paradontozą stwierdza się zwykle zbyt niski poziom tego koenzymu. Produkty pozwalające przywrócić jego właściwy poziom dostępne są w aptekach bez recepty.

npa 7746 - Leczenie paradontozy

• Dolegliwości powodowane paradontozą w tym stadium można łagodzić za pomocą ziołowych płukanek. Najlepiej sprawdzają się te, które zawierają rumianek (ma właściwości przeciwzapalne), korę dębu (działa bakteriobójczo i niweluje krwawienie) i kłącza pięciornika (uśmierzają ból i zmniejszają stany zapalne).
  • Ponieważ przyczyną paradontozy jest kamień nazębny, warto ograniczać używki przyczyniające się do jego przyspieszonego powstawania – papierosy, mocną kawę i herbatę.
  • Kamień nazębny powinno się regularnie usuwać na wizytach higienizacyjnych w gabinecie stomatologicznym. Podczas gabinetowej higienizacji wykonuje się między innymi skaling – zabieg polegający na usunięciu kamienia przy użyciu skalera, urządzenia wytwarzającego ultradźwięki.

Jak leczyć zaawansowaną paradontozę?

Jeżeli we wczesnym stadium choroby nie podejmie się odpowiednich kroków, wkrótce przyjmuje ona groźniejszą formę. Płytka nazębna atakuje szczeliny między zębami i tworzą się patologiczne kieszonki dziąsłowe, w których gromadzi się kamień nazębny. Zęby stają się rozchwianie i przemieszczają się.

Leczenie zaawansowanej paradontozy może się odbyć jedynie przy pomocy stomatologa. Chorobami dziąseł zajmuje się gałąź stomatologii zwana periodontologią.

Standardowe leczenie obejmuje kiretaż. To zabieg, w którym za pomocą skalera i kiretów oczyszcza się kieszonki dziąsłowe z kamienia. W pewnych sytuacjach lekarz może też zaproponować zastosowanie specjalnej szyny stabilizującej rozchwiane zęby na czas potrzebny do odbudowy tkanek przyzębia.

Co możesz teraz zrobić?

Paradontoza to groźna przypadłość, ale można z nią skutecznie walczyć. Przyjdź do Pro Ortodont i sam się o tym przekonaj! Na wizytę możesz się umówić, dzwoniąc pod numer +48 22 414 68 89 lub wypełniając formularz.

Zadzwoń: +48 79 187 68 88