• stomatologia dziecięca
27 września - 2020

Fluoryzacja zębów u dzieci i dorosłych – sposób na dodatkową ochronę i wzmocnienie zębów

Co to jest fluoryzacja i jakie są właściwości fluoru?

Jak wskazuje sama nazwa, głównym składnikiem używanym do przeprowadzenia zabiegu fluoryzacji jest fluor. Fluor to pierwiastek, chemiczny, który należy do grupy pierwiastków charakteryzujących się dużą aktywnością chemiczną.  Jest pierwiastkiem niezbędnym w procesie mineralizacji kości i zębów.
Jego brak prowadzi do zaburzenia funkcjonowania organizmu, w szczególności w postaci chorób kości i zębów, przyczynia się do zmniejszenia twardości szkliwa i występowania pęknięć na zębach. Zapotrzebowanie organizmu na ten pierwiastek zmienia się w zależności od wieku, płci i masy ciała.

Fluor wykazuje ogromne działanie wzmacniające szkliwo zębów. Niezbędne jest jego odpowiednie zbilansowanie w organizmie głównie dla zdrowia naszych zębów i kości. Dlatego jako preparat znalazł zastosowanie w zabiegach stomatologicznych, mających na celu ochronę zębów przed próchnicą i ich wzmocnienie.
W naszym codziennym życiu wraz z jedzeniem i wodą dostarczamy fluor do naszego organizmu. Źródłem fluoru są m.in: orzechy, owoce morza i ryby, nabiał, rośliny strączkowe czy herbata. Oprócz jedzenia dodatkowe dawki fluoru do naszego organizmu dostarczamy także ze środkami do higieny jamy ustnej, takimi jak pasta do zębów, nić dentystyczna czy płyn do płukania jamy ustnej.
Jak fluor działa na zęby?

• uodparnia szkliwo zębów głównie na działanie szkodliwych kwasów i bakterii przyczyniających się do powstawania próchnicy
  • hamuje rozwój bakterii, które przyczyniają się do powstawania próchnicy,
  • utrudnia przywieranie osadu i tworzenie się kamienia nazębnego
  • wspomaga odbudowę w miejscach, gdzie pojawiają się drobne ubytki czyli remineralizację szkliwa