• chirurgia
30 lipca - 2018

Czy warto usunąć ósemki (zęby mądrości)?

Każdego roku dentyści usuwają miliony zębów mądrości. Czy słusznie? W niektórych przypadkach owszem, jednakże w większości ekstrakcja ósemek jest niepotrzebna. Oczywiście pojawienie się zębów mądrości wiąże się ze zmianami w jamie ustnej. Jako, że znajdują się w trudno dostępnych miejscach, często mamy z nimi wiele problemów. Nie zmienia to jednak faktu, ze ósemki odgrywają istotną rolę w dokładnym przeżuwaniu i rozdrabnianiu pokarmu. Jeśli o nie prawidłowo dbamy, to z całą pewnością będą nam służyć przez wiele lat.

Czy warto usunąć ósemki (zęby mądrości)?

Usuwać zęby mądrości czy też może nie usuwać? – oto jest pytanie

Nie brakuje osób, którym w ogóle nie wyrosły zęby mądrości i nie są one głupsze od tych, które je posiadają. Mit został więc obalony. Ponadto dentyści są zgodni co do tego, aby nie decydować się pochopnie na ich usunięcie. Pamiętajmy o tym, że nie jest wcale tak łatwo pozbyć się ósemek. Wymaga to skomplikowanego (czasami trwa to 10-15 min a czasem dłużej) zabiegu, który wykonywany jest przez chirurga stomatologicznego lub szczękowo-twarzowego. Wymagane jest znieczulenie miejscowe lub narkoza oraz zaszycie pustego zębodołu. Co więcej, zabieg powinien być przeprowadzany przez doświadczonego lekarza. W przeciwnym razie mogą pojawić się komplikacje. Problemem nie jest też obecnie niewystarczająca ilość miejsca w szczęce, gdyż tego typu nieprawidłowości można skorygować za pomocą aparatu ortodontycznego.

Oczywiście, jeśli zęby mądrości są przyczyną problemów, to należy je usunąć. Może bowiem dojść do częściowego przebicia dziąsła i zaklinowania ósemki z powodu braku miejsca. Wskazaniem do usunięcia ich są powtarzające się stany zapalne. Podobnie jest w przypadku zaawansowanej próchnicy, do której dochodzi w wyniku nieodpowiedniej higieny zębów mądrości, co wynika z trudnego dojścia do nich szczoteczką. Ekstrakcja ósemek jest też czasem konieczna, gdy uniemożliwia leczenie protetyczne lub ortodontyczne.

Czy warto usunąć ósemki (zęby mądrości)?

Z całą pewnością nie zaleca się usuwania zębów mądrości prewencyjnie. Okazuje się, że osoby, które zdecydowały się na ekstrakcję ósemek, bardzo często borykają się z bólem głowy i twarzy. Jeśli ząb jest zdrowy, to nie ma większego sensu w usuwaniu go. Co więcej, często przyczyną bólu zębów mądrości nie są one same, gdyż źródłem bólu są zęby przylegające do nich. Pamiętajmy też o powikłaniach po zabiegu w postaci opuchlizny, bólu i krwawienia. Jeśli zabieg został przeprowadzony przez niedoświadczonego lekarza, to może dojść nawet do uszkodzenia nerwu. Jeśli podejrzewamy jednak, że źródłem dolegliwości są ósemki, to należy udać się do stomatologa, który na podstawie zdjęcia RTG podejmie właściwą decyzję. Warto również wiedzieć, że w przypadku osób poniżej dwudziestego roku życia, po zabiegu usunięcia zębów mądrości znacznie rzadziej pojawiają się powikłania, gdyż korzenie zębów nie zdążyły się jeszcze w pełni wykształcić. Warto więc w młodym wieku sprawdzić, czy ósemki przypadkiem nie wymagają usunięcia.